lördag 17 oktober 2009

Nu fâr man börja slâss för maten *sss*!

Vilken underbar dag vi har haft idag!!! Solsken och 14 grader. Känns inte helt fel att kunna hänga ut ännu en tvätt som torkar pâ bara nâgon timme. Ja, konstigt men det känns faktiskt som lite lyx sâ här i mitten av Oktober.

I morse stack Vince iväg vid niotiden för att jaga. Första jaktdagen för säsongen vilken fortsätter tills i början av januari. I holland jagas bara smâvillt som hare, änder och fasan. Älg finns ju inte över huvud taget och jag tror inte att det jagas sâ mycket râdjur eller hjort heller. Möjligtvis i södra Holland men dâ i liten skala. Dagens resultat blev dock 11 harar och tvâ änder som delas upp i jaktlaget. Vi ger alltid bort vâra harar till min svenska kompis svärfar som sedan styckar och fryser och under senhösten bjuder dom alltid in oss till en supersmarrig middag. Jättemysigt faktiskt och framför allt alltid SUPERGOTT!!!

Vid 11-tiden körde jag iväg Erick till sin kompis Louise:s födelsedagsfest och sen var det bara jag och Olliver (idag 8 mânader) kvar här hemma. Dagen gick i sakta mak med pyssel och lek och ett par timmar utomhus i det ljuvliga vädret. Även om vi bâda är riktigt vrâlförkylda sâ var det underbart att bara gâ omkring ute i den friska luften. Och som pricken över i:et kommer det efter mycket smilande och tittande pâ mig äntligen ett "MAMMA"!!! Snacka om att hjärtat tog ett extra skutt och jag bara skrattade tillsammans men den lika lyckliga gosungen. Sen ett par mânader tillbaka har han sagt "papa" vilket tydligen är det första som holländska barn säger men nu dâ äntligen efter en massa "tjatande' frân mig kom dâ äntligen "ord" nr 2 *SSS*!
Âh vad han satt och försökte med mmm mmmm mmmaaa mmm aaa innan mamma kom ut! Smilgropen i hans kind blev större än störst och sen tittade han bort och fnissade, nästan som om han var generad!

Vince kom sen hem, âkte för att handla mat och sen var det dags för middag. Kvällen till ära hade jag tinat 2 paket kräftor och fixat baugetter med vitlökssmör, öl, snaps och Cola. Jag riktigt sâg fram emot att fâ frossa men om man nu kan kalla det frossa vet jag inte. Erick snart 7 âr lyckades i ett nafs fâ i sig 20 kräftor och ville ha mer! Och inte var det sâ att han bara ât stjärtarna och sen fortsatte till nästa. Nejdâ, här skulle huvud och klor ätas ur ordentligt *ler*. Nästa gâng fâr vi nog ransonera ut kräftorna sâ att vi vuxna ocksâ fâr vâr beskärda del. Men, det är väl helt underbart att se en 7-âring som först och främst själv kan äta kräftor och sen ocksâ njuter sâ förba.... *SSSS*!

Olliver sover nu och dom andra killarna kollar Clone Wars. Jag skall kolla Postkodmiljonärens grannyra en stund och sen blir det Körslaget.

Ha en underbart härlig och mysig lördagskväll!!!

Kram Karin

1 kommentar:

  1. Åh så underbart Karin, att gosungen sagt mamma. Det är ett stort ögonblick. Blir alldeles varm i hjärtat jag med :-)Ska bli så roligt att träffa er i jul!!!! *längtar*. Pussa hela familjen från mig.

    SvaraRadera